tiistai 24. syyskuuta 2013

Tulenkantajat

Leirinuotiolla
Margaret A. McIntyre (1923)
kuva wikimedia

Kaikkien luotujen joukossa vain ihminen pystyy hallitsemaan tulta (tiettyyn rajaan asti, kunnes tuli on irti!)

Milloin ihminen alkoi käsitellä tulta?

Tuli lämmittää.
Tuli pelottaa petoja yöhön.
Tuli kypsentää lihan ja kalan.
Tuli kuumentaa veden kiehuvaksi.

Tulen käsittely merkitsee ainakin kolmea asiaa
- saada tuli syttymään
- saada tuli sammumaan
- saada tuli kasvamaan tai vähenemään

Sytyttäminen lienee näistä hankalin. Konstit ovat monet, mutta kaikki aika uusia
- tulitikkutyttö 1800-luvun Tanskan jouluyössä
- tulukset sotilaan laukussa ja isot koirat
- raudan iskusta kipinöivä piikivi musteköörin musketissa
- yksinkertainen kitka-jousi, pyörittäen tikkua kolossa
- suurennuslasi ja kirkas auringonpaiste
- piezzo-electroninen sähkö
- jne.

Tulen kantaminen
Koska tulen sytyttäminen voi olla hankalaa, miksi ei säilytetä jossain palavaa tulta ja viedä siitä tulta sitten mukana sinne, missä valkeaa tarvitaan? Jos vaikka salamanisku sytyttää metsäpalon, siellähän sitä kytevää ainesta löytyisi.

Kertomus Abrahamin uhrista sijoittuu pronssikaudelle, mutta Raamatussa oleva muoto on rautakaudelta. Silloinkin isä-Abraham turvautui tulen kantamiseen
Iisak sanoi isälleen Abrahamille: "Isä!" Ja Abraham sanoi: "Niin, poikani?" Iisak sanoi: "Tässä on tuli ja puut, mutta missä on karitsa polttouhriksi?" Abraham vastasi: "Jumala katsoo kyllä itselleen karitsan polttouhriksi, poikani." Sitten he jatkoivat yhdessä matkaa.
1 Ms 22:7-8

Vanhimmat todisteet tulen hallitusta käytöstä?
Kaikki esitety väitteet siitä, että homo erectus olisi osannut käyttää tulta, ovat epävarmoja ja kiisteltyjä, mutta eivät mahdottomia.


Tässä yhteenveto todisteista wikipediasta lainattuna:
All evidence of control of fire during the Lower Paleolithic is uncertain and has at best limited scholarly support. In fact, definitive evidence of controlled use of fire is one of the factors characteristic of the transition from the Lower to the Middle Paleolithic in the period of 400,000 to 200,000 BP.

East African sites, such as Chesowanja near Lake Baringo, Koobi Fora, and Olorgesailie in Kenya, show some possible evidence that fire was utilized by early humans.

  • At Chesowanja, archaeologists found red clay sherds dated to be 1.42 Mya. Reheating on these sherds show that the clay must have been heated to 400 °C (752 °F) to harden. 
  • At Koobi Fora, sites FxJjzoE and FxJj50 show evidence of control of fire by Homo erectus at 1.5 Mya, with the reddening of sediment that can only come from heating at 200–400 °C (392–752 °F).  
  • A "hearth-like depression" exists at a site in Olorgesailie, Kenya. Some microscopic charcoal was found, but it could have resulted from a natural brush fire.  
  • In Gadeb, Ethiopia, fragments of welded tuff that appeared to have been burned were found in Locality 8E, but re-firing of the rocks may have occurred due to local volcanic activity.  These have been found amongst H. erectus–created Acheulean artifacts. 
  • In the Middle Awash River Valley, cone-shaped depressions of reddish clay were found that could have been created by temperatures of 200 °C (392 °F). These features are thought to be burned tree stumps such that they would have fire away from their habitation site.  
  • Burnt stones are also found in the Awash Valley, but volcanic welded tuff is also found in the area.

A site at Bnot Ya'akov Bridge, Israel, has been claimed to show that H. erectus or H. ergaster made fires between 790,000 and 690,000 BP. To date this has been the most widely accepted claim, although recent reanalysis of burnt bone fragments and plant ashes from the Wonderwerk Cave have sparked claims of evidence supporting human control of fire by 1 Ma.

In Xihoudu in Shanxi Province, China, there is evidence of burning by the black, gray, and grayish-green discoloration of mammalian bones found at the site.

Another site in China is Yuanmou in Yunnan Province, where blackened mammal bones were found in 1985 and dated to 1.7 Ma BP.

At Trinil, Java, similar blackened bone and charcoal deposits have been found among H. erectus fossils, dated from 500,000 to 830,000 BP.

Based on the feeding time comparison between human and nonhuman primates (4.7% versus predicted 48% of daily activity), researchers have inferred that this is due to an evolutionary consequence of food processing dating back to 1.9 million years ago. This may imply control of fire as early as 1.9 million years ago by the Homo genus
wikipedia

kuva TheGoldenCrow


13 kommenttia:

  1. Tuota ruoka-aika vertailua en ymmärtänyt, mihinkä sellainen perustuu ja miten sillä aikaa mitataan?
    Tulen merkitys ihmiselle on tavattoman tärkeä. Mm kypsennetystä ruuasta irtoaa jouleja ihan eri tavalla kuin raakaravinnosta. Paljon vähemmällä ainesten haulla ja nopealla syömisellä vatsa tulee täyteen ja jää aikaa kaikkeen muuhunkin. Oma juonteensa on sitten miten meillä on juuri tällainen ruuansulatusjärjestelmä. Lehmät eivät taitaisi lukuisine vatsoineen pihveillä pärjätä (luulo).

    Pikku kevennys tulen ääressä hääräilijöistä:

    http://hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1349771534736?ts=120

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tartut tärkeään aiheeseen, kirjoitan siitä oman tekstin.

      Mainio pilakuva!

      Poista
  2. Areiopagin kommenttiketjussa oli mainio sitaatti Martti Lutherilta. Lutherhan ei vielä ymmärtänyt uudenlaista maailmankuvaa,joka oli juuri murtautumassa esiin. Eikä hän tietenkään tiennyt mitään ihmisen evoluutiosta, joka ilmaantuisi kehiin vasta kolmesataa vuotta myöhemmin. Mutta näin hän on kuitenkin kirjoittanut. Tästä lähtien rupean vetoamaan Lutheriin, kun puhun ihmisen kehityksestä:

    "Martti Luther kirjoittaa sanatarkasti Roomalaiskirjeen selityksessä näin: Toinen vertaus: Apina voi sattuvasti matkia ihmisten puuhia, mutta ei se silti ole ihminen. Jos siitä tulisi ihminen, ei se epäilemättä tapahtuisi noitten tekojen voimasta, joilla se jäljitteli ihmistä, vaan muusta, esim. Jumalan, voimasta. Vasta ihmiseksi tultuaan se sitten oikein kaikkialla tekisi ihmisten tekoja. Roomalaiskirjeen Kolmas luku, sivu 103, Martti Lutherin Valitut teokset I, toimittanut Lennart Pinomaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa hieno löytö Martti-sedältä! Pannaan korvantaakse....

      Poista
  3. Onko muuten ihmisellä mielestänne alku? Voidaanko sanoa, että tuo, tuo ja tuo - silloin aikojen alussa - ovat jo ihmisiä. Nuo melkein samannäköiset eivät olleet.
    Määrittelen tarkemmin missä mielessä: Ihminen = iankaikkisuusolento.

    VastaaPoista
  4. "En osaa sanoa", on kai lähinnä totuutta.
    Retkillämme olemme tutustuneet "ei-alkeellisiin" tassueväisiin, mitkä lienevät esivanhempiamme ja joilla oli valtava voima ja kyky muokkautua elämän myrskyissä.
    Jos haetaan risteyspistettä, minkä jälkeen voidaan todeta homo-suvun erkaantuneen muista, niin ollaan lähellä jonkinlaista vastausta. Sukupuu ei ole puu, vaan rönsyilevä kokonaisuus ja puhutaan myös pensaasta. Pensaaltakin löydetään juuret, kun tarpeeksi kauan matkustetaan alaspäin haaraisia oksastoja.
    Asiaa helpottaisi kovasti, jos "taas" keksittäisiin ihan oma määritelmä tälle asialle ja ikäänkuin sovittaisiin se rajapaikka. Olkoon se vaikkapa tulenkäyttötaito. Eli niinkauan kuin joltakin ryhmältä ei löydettäisi tulenkäyttötaitoa, niin sitä ei luettaisi ihmiseksi ja jos sellainen löytyisi, niin - okei - ihmisiä ovat.
    Korostan tuota asian "sopimista", koska sitä yleisesti käytetään kaikenlaisissa asioissa. Laji esim. on määritelty kykynä saada lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. En tiedä moisen päätelmän historiaa, mutta sovitulta asialtahan se näyttää. Ei se huono ole, koska määritelmästä tulee näin melko yksinkertainen ja testattavissa oleva.
    Iankaikkisuusolentoa etsiessä tulee ensin mieleen aivot ja tietoisuus minä-kuvasta. Noh-niih- Mites sitte norsut ja delfiinit.
    Synti käsitteen todistettava omaksuminen olisi yksi syvällisempi ratkaisu, mutta se ei oikein istu omaan maailmankatsomukseni......
    Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, eli:
    pitäydyn alkulauseessani.

    VastaaPoista
  5. Olisiko ihmisestä tullut ihminen silloin, kun siitä tuli hengellinen olento? Alkoi rakentaa palvontapaikkoja, ehkä kuolleiden hautaaminen liittyisi siihen?

    Ainakin ihminen linee ainoa olio, joka on hengellinen. Toki määrittelykysymys sekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "...Ainakin ihminen linee ainoa olio, joka on hengellinen. Toki määrittelykysymys sekin...."

      Selkeän määritelmän puuttuminen aikaansaa tällaisia pohdintoja.
      Hyvä näin, koska saadaan monipuolisa pohdintoja aikaiseksi, mitkä aina rikastuttavat yksilön näkökantoja ja mielipiteitä.
      Palvontapaikkojen olemus pitää sisällään lujan luottamuksen korkeampaan ulkopuoliseen voimaan. Tässä olisi siis, minunkin mielestäni, yksi mainio määritelmä ihmisyyteen ainakin teistisessä,korkeassa ulkopuolisessa voimassa, mielessä. - Muilta kommentteja?
      Vainajien käsittäminen ja ymmärtäminen ainakin elefanteilla ei poikkea ratkaisevasti omistamme, Kuolleita perheenjäseniä kunnioitetaan kovasti heidänkin taholla ja on ns. norsujen hautuumaita, mutta eivät ne toisaalta hautaa vainajiaan.
      Luonnon keskelle kun ajauduimme, niin iankaikkisuusolennon sisältöä voisi pohtia ilman rajoitetta sanassa "ihminen".
      Panteismissä kaikki onkin yksi.
      Jainalaisen käsityksen mukaan kaikilla on sielu, myös kasveilla.

      Poista
  6. Mikko jossain tekstissä kirjoitti tulen käytöstä tai jostain muusta, että sellaista eivät eläimet tee. Jos erectukset ja neandertalit eivät ole eläimiä, he ovat sitten ihmisiä tai ihmisen esi-isiä tai hominideja tai …

    Mielestäni heitä ei tarvitse vielä ajatella ”iankaikkisuusolennoiksi”, edes silloin kun havaitaan uskonnollista käyttäytymistä.

    Mutta milloin tulemme siihen Eedenin puutarhaan, jossa Jumala puhalsi luomaansa otukseen elämän hengen? Silloin hänestä kyllä tulee iankaikkisuusolento. Minä olen ehdottanut tätä vaihetta neoliittiselle kaudelle, koska Kainin ja Abelin ammatit sopivat vasta siihen. Mutta täytyy nyt seurata tätä blogia ja viisaampien kirjoittelua, jos vaikka joutuu muuttamaan kantansa. Se ei nimittäin ole kovin tiukasti lukkoon lyöty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan!
      "...Mutta milloin tulemme siihen Eedenin puutarhaan, jossa Jumala puhalsi luomaansa otukseen elämän hengen? Silloin hänestä kyllä tulee iankaikkisuusolento...."
      -Ehkä koetan hakea näitä määritelmiä liian laajalta alueelta harvalla seulalla.
      Tuossahan se on sanottu sanatarkasti.
      Toisaalta ei sen Eedenin löytyminen silti omaa katsomustani edustaisi.
      Yritän ymmärtää asioita, vaikken samaa mieltä olisikaan...

      Poista
    2. Erikoinen ajatus tuli mieleeni tässä ennen töihin lähtöä, kirjoitan sen tähän enempiä miettimättä, kun en ehdi. Eero totesi, ja Mikkokin siteerasi samaa ajatusta aiemmin muistaakseni:"Jumala puhalsi luomaansa otukseen elämän hengen" .

      Jospa siis tuo tekee ihmisestä ihmisen. Mutta näkyykö se geeneissä?

      Poista
    3. Oli tässä joku ajatus takana, muotoilen vieä toisin: Onko ihmisyys määriteltävissä geenien perusteella?

      Jos ei ole, niin 'Mitokondrio-Eevan' ja 'Y-kromosomi-Adamin' etsintä taitaa johtaa meitä harhaan etsittäessä ensimmäisiä todellisia ihmisiä.

      Poista
    4. Geneettinen yhdenmukainen universaali perimä käsittääkseni tukee juuriamme Eetusta asti.
      Eli mielestäni genomi ei sovi tuohon elävän hengen puhaltamisen hetkeen uskonnollisessa mielessä, koska se etsinä taitaa johtaa ihan alkumetreille ja silloin ei tietysti puhuta Evasta tahi Adamista.

      Poista